Mataró, ciutat diversa, models diversos
El
municipi de Mataró, amb una població aproximadament d'uns 130.000 habitants i un nucli urbà
definit per quatre fronteres (l’espai agrari, la muntanya, el mar i els
polígons industrials), és el clar exemple de diversitat urbanística,
socioeconòmica i funcional que posa a prova la definició del model òptim de
gestió de residus.
Analitzar, determinar potencialitats,
prioritzar-les i fer-ho de forma consensuada amb tots els agents és clau. Des
de l’Agenda 2030 que en determina el marc, a l’Estratègia Mataró Circular que
desenvolupa una de les potes prioritàries, al Pla Local de Prevenció i fins als
plecs que finalment determinen i quantifiquen els serveis que s’implantaran a
la ciutat. Avançar amb passos ferms però a la vegada flexibles, comptant amb el
territori i amb màxima transparència, explicant els criteris tècnics amb profunditat,
generant diàleg i, per tant, escoltant i debatent amb la ciutadania. Tot això
amb l’objectiu final de reduir la dependència dels recursos exteriors, millorar
la seva eficiència, reduir la generació dels residus i reduir, a la vegada, les
sortides no valoritzables.
1. Recollida de mobles i altres
voluminosos a domicili, dins de la llar. Amb reserva de mercat per empreses
d’inserció de persones amb risc d’exclusió social i el doble objectiu de
fomentar la preparació per la reutilització (PxR) de tot allò que encara tingui
vida útil; i reduir a només un 25% els mobles que s’abandonen a l’espai públic.
Actualment, el rati d’ús del servei (en pes) és del 60% i la PxR d’un 6%.
2. La recollida selectiva mòbil a la
zona centre, donant cobertura a carrers de molta concentració comercial i
molta pressió d’ús. Aquest model de plataformes emergents amb contenidors
bilaterals embarcats (recollits, per tant, amb els mateixos equips que la resta
de la xarxa de contenidors de la ciutat) incorpora tancament i identificació de
l’usuari, així com un calendari i un horari determinat en les que es pot
utilitzar, i que també fou consensuat amb el veïnat i modificat durant la fase
participativa respecte de la idea inicial. Tot i que la participació és més
baixa, la recollida selectiva també supera el 80%, amb uns impropis iguals o
inferiors als valors d’impropis que presenten els contenidors de la resta de la
ciutat.
3. El porta a porta a les
urbanitzacions fora del nucli urbà. Consisteix en un porta a porta
tradicional de totes les fraccions en cases unifamiliars i uns petits blocs
plurifamiliars que ha permès treure els contenidors i reduir dràsticament els
punts negres que hi havia fins aleshores repartits pel territori. Aquí també
s’ha aconseguit una alta participació, impropis mínims i recollida selectiva
que s’enfila per sobre del 80%. Igualment que en els anteriors casos, mantenim
viu el procés participatiu tant en la concepció com en el seguiment, cercant
conjuntament solucions, per exemple, quan han sorgit problemes amb els
senglars.
4. El porta a porta a un barri de
dins del nucli urbà. En aquest cas s’ha apostat per un porta a porta de les
5 fraccions, per reduir el nombre d’elements de mobiliari urbà associats als
residus, amb una adaptació a les zones amb major quantitat d’habitatges per
portal, amb bústies comunitàries per a la fracció orgànica i vidre. I malgrat
les reticències inicials, amb un procés intens de consens, diàleg actiu i
constructiu, adaptació a cada cas concret, etc., el resultat és molt
esperançador. La participació és molt alta i la recollida selectiva del primer
mig any supera el 90%.
5. Porta a porta comercial, que
s’aplica de 3 a 5 fraccions depenent del model domiciliari amb el qual conviu.
En aquelles zones on conviu amb la selectiva mòbil o el porta a porta, es
recullen totes les fraccions: orgànica (5 d/s), paper (4 d/s), vidre (2 d/s),
envasos lleugers (4 d/s), resta (1 d/s). A la resta de la ciutat el model
s’adapta, i el vidre es recull amb el sistema vacri i la resta es permet que
vagi a contenidor. Aquest model, freqüències, horaris, excepcionalitats (amb
recollides extres de resta i orgànica quan cal, amb cost extra també per les
activitats que ho demanen), etc., van ser consensuats en una etapa de
participació i diàleg amb les activitats, establint els mínims però essent
flexibles en el com i quan. Explicant bé tots els criteris per a una presa de
decisions conjunta. Modificant el que ha calgut quan hi ha hagut disrupcions. I
funciona molt bé, la recollida selectiva s’enfila més amunt del 90% (sense
tenir en compte els polígons industrials, que son un repte a part).
El procés d’innovació (tant tècnica com
participativa) segueix. S’estan plantejant noves zones i nous models, sempre
amb la participació de cada territori, en un procés d’aprenentatge de totes les
parts que ens ha de permetre el 2026 començar una nova contracta que ha
d’estendre els serveis de recollida d’alta eficiència a tota la ciutat. La
segona gran etapa.
I d’aprenentatges se n’han fet molts.
Gestionar el canvi no és fàcil, cal emprendre’l amb serenitat i maduresa. La
corresponsabilitat és imprescindible i cal creure-hi. Cal prendre decisions
conjuntes, tècnicament cal tenir-ho tot molt lligat i conèixer i ser clars en
aquells aspectes que són flexibles. Explicar la diversitat de models i com
s’adapten a la ciutat és difícil. És necessari exposar els pros i contres de
cadascun i les motivacions de proposar un sistema i no l’altre, la fórmula
màgica no existeix i a cada lloc cal cercar aquell model que pot comportar més
avantatges. De vegades, demana un «acte de fe», començar i amb la pràctica es
veu tot més clar.
Dotar-se d’estructura organitzativa i
tècnica també és clau. Calen recursos humans, sempre escassos. Reforçar l’estructura
tècnica, comprendre les fortaleses i debilitats de la tecnologia, disposar d’un
equip d’agents de proximitat que fan un paper imprescindible de contacte i
interlocució directa amb la ciutadania, amb les activitats, que resolen el dia
a dia. I, per descomptat, uns operaris del servei ben formats i motivats. Sense
tots ells això seria impossible.
I, òbviament, adaptar les ordenances de
servei a les noves necessitats. Apostar per una fiscalitat més justa (amb
dificultats afegides quan conviuen models diferents).
I tot això en un còctel de millora
contínua, lliçons apreses i reptes pendents.
Seguim.
Servei de residus, neteja i economia circular
Ajuntament de Mataró