NOU PROCÉS DE COMPRA CONJUNTA DE L’ASSOCIACIÓ DE MUNICIPIS CATALANS PER A LA RECOLLIDA PORTA A PORTA



Un dels objectius de l’Associació de Municipis Catalans per a la Recollida Porta a Porta (Associació PaP), de conformitat amb els seus Estatuts, és donar servei als membres associats, amb caràcter propi i exclusiu. Entre aquests serveis hi ha efectuar compres de tot tipus de material (bosses compostables, cubells, etc.) de manera que comporti un estalvi econòmic i procedimental per als membres associats. En aquest sentit, l’article 2.7 dels Estatuts de l’Associació PaP estableix la competència per actuar com a central de contractació de serveis i subministraments conforme a la legislació reguladora de la contractació pública.

Aquest servei es va iniciar l’any 2015, amb l’establiment d’un acord marc per al subministrament per un any de bosses i fundes compostables. Es va decidir iniciar la compra conjunta per a aquest producte degut a la importància que es dona des de l’Associació PaP a la gestió de la fracció orgànica amb la bossa compostable, per incidir en una separació en origen dels bioresidus de màxima qualitat i en una major confortabilitat per l’usuari.

Aquest procés ha anat experimentant adaptacions al llarg dels anys. L’any 2018, es va incorporar la compra de cubells i bujols per a la recollida de la fracció orgànica. L’any següent, l’associació es conforma com a central de contractació, i s’inicià un procés de compra pública per a 4 anys amb la possibilitat d’incorporar nous membres associats durant el període d’execució del contracte. Per últim, aquest any 2023, s’ha ampliat la compra a cubells i bujols per a la resta de fraccions i s’ha incorporat la compra de contenidors de 1.100L per a la fracció envasos, resta i paper i cartró. S’ha conformat el procés en 3 lots diferents: el primer per a bosses i fundes compostables, el segon per a cubells i el tercer per a bujols i contenidors, incorporant els tags d’identificació per a tots els tipus de receptacles.

Aquesta darrera licitació, s’ha optat per fer-la d’un any, amb possibilitat de pròrroga per a un any més. S’ha decidit realitzar un contracte més curt, degut a la forta pujada de preus dels darrers anys i a la incertesa en l’evolució dels preus en el mercat derivada de la pandèmia de la COVID-19 i posteriorment de la guerra a Ucraïna.

La bona experiència dels acords marc amb els ens locals en aquests anys i el creixement de la base social de l’associació han donat lloc a una evolució a l’alça del valor estimat del contracte, i amb la previsió que en els propers processos de contractació cada cop hi hagi major comanda. Aquest creixement en la participació és degut als beneficis que suposa per als membres associats participar en l’acord marc. Per una banda, per l’estalvi de treball que suposa per als ens locals, ja que tot el procés de licitació es realitza des de l’associació PaP, a més de les proves rigoroses de qualitat de les bosses compostables que es realitzen des de la comissió tècnica, per assegurar la millor relació qualitat-preu d’aquests productes. Per l’altra, poder gaudir d’uns preus més avantatjosos en realitzar una compra molt important en la que els ens locals en surten econòmicament beneficiats en aplicació de l’economia d’escala.

Així, partint d’un valor estimat de 128.977€ l’any 2015, s’han anat incrementant les comandes fins a assolir un valor estimat de contracte de 1.423.158€ l’any 2023

Gràfic. Evolució del valor estimat del contracte



En finalitzar el contracte, es realitza des de l’associació PaP una enquesta de satisfacció entre els membres associats participants, amb l’objectiu de conèixer la percepció sobre la qualitat dels productes subministrats i sobre el grau de satisfacció del servei proporcionat per les empreses adjudicatàries per tal d’introduir millores en el procediment de cara a properes compres.