L’AIREF demostra estadísticament els bons resultats del model porta a porta
El passat 4 d’octubre es va
presentar públicament l’estudi “Gestión de los residuos municipales” elaborat
per l’Autoridad Independiente de Responsabilidad Fiscal (AIREF).
L’AIREF és una institució oficial
que té la missió de vetllar pel compliment dels principis d’estabilitat
pressupostària i sostenibilitat financera recollits a l’article 135 de la
Constitució Espanyola. Amb aquesta finalitat realitza estudis per a avaluar
l’eficàcia i eficiència de diverses polítiques públiques. El 2021 va rebre
l’encàrrec del Consell de Ministres d’avaluar la despesa pública destinada a la
gestió dels residus municipals. El resultat és l’estudi que s’acaba de
presentar.
Mai a Espanya s’havia fet un
exercici d’anàlisi tan exhaustiu sobre les polítiques de gestió de residus
municipals, tant de nivell local, com regional i estatal. Es tracta d’una avaluació
de les polítiques de residus des de 2010 fins a les darreres dades disponibles,
a partir d’informació demanada a les administracions públiques responsables,
així com obtinguda a través d’entrevistes i enquestes.
L’estudi inclou força novetats (sobre
l’estat del mercat, l’ocupació, la despesa pública, etc.) i les conclusions són
en molts aspectes demolidores: Espanya va incomplir l’objectiu per a 2020 de
preparació per a la reutilització i reciclatge (40,5% front a 50%) i està en
risc clar d’incompliment de l’objectiu per a 2025 (55%, front al 36,7% assolit
el 2021). Tampoc va assolir l’objectiu de prevenció (reducció d’un 7,5% de la
generació de residus entre 2010 y 2020 front a l’objectiu del 10 %). Així
mateix, es fan paleses les greus mancances d’informació existents, p.e. CCAA
reportant incorrectament, manca de transparència d’algunes administracions i
SCRAPs, absència de dades sobre impropis, municipis sense pràcticament cap
coneixement del que passa al seu territori, etc. També s’evidencien greus
inconsistències en la forma que els municipis i entitats locals codifiquen i
reporten al Ministeri d’Hisenda els costos i ingressos associats al servei de
gestió dels residus.
Un aspecte que volem destacar és la
profunda anàlisi que fa l’informe sobre la recollida selectiva porta a porta. Es
tracta del primer estudi fet a l’estat sobre aquesta matèria usant metodologies
contrafactuals. Aquesta tècnica d’anàlisi estadística no només persegueix
trobar correlacions entre les característiques del model de recollida i els
seus resultats, com farien els estudis estadístics habituals, sinó que té per
objectiu provar relacions causals.
L’estudi analitza dades de tots
els municipis catalans entre 2010 i 2019, tant socio-econòmiques i
demogràfiques, com del servei (model de recollida, nivells de generació,
nivells de recollida selectiva, nivells d’impropis, etc.), i es varen comparar
aquells municipis amb més del 50% de la població amb PaP, amb municipis sense
PaP, focalitzant en l’abans i després de la implementació.
Les principals conclusions són
les següents:
· “El
análisis econométrico contrafactual desarrollado en este estudio pone de
manifiesto que la implantación de un sistema de recogida PaP reduce en hasta un
20% la cantidad total de residuos per cápita generada (efecto que se mantiene
transcurridos los años) y también tiene un efecto positivo y significativo en
la recogida separada, tanto en los kilogramos recogidos como en el porcentaje
que representa sobre los residuos totales generados. La efectividad del sistema
varía por tipo de fracción y parece no tener efectos diferentes según la
densidad de población.”
· “Tras
el establecimiento de este sistema, la recogida separada en kilogramos por
persona aumenta en torno a un 30 % y este efecto se mantiene en los cuatro años
posteriores. Asimismo, el porcentaje de recogida separada se incrementa en casi
30 puntos porcentuales.”
Aquests resultats es poden veure
de forma gràfica en les següents figures, que també evidencien la millora que
es dona en matèria de reducció dels impropis.
L‘estudi també assenyala que “La efectividad del sistema puerta a
puerta varía por tipo de fracción: la fracción de residuos orgánicos es la que
muestra un incremento sustancial en kilogramos per cápita (de hasta el 60 %),
seguida por la fracción envases, próxima al 40 %. La fracción vidrio también
aumenta, pero de forma más limitada”.
La conclusió global és que “El sistema de recogida PaP se ha
mostrado como un instrumento con eficacia inmediata y sostenida en el tiempo”.
També cal assenyalar que fruit de
totes les evidències recollides, l’estudi formula una bateria de propostes
adreçades a millorar la gestió de residus per tal d’assolir els objectius
legalment establerts. Entre elles destaca la recomanació de “Promover activamente el modelo de recogida puerta
a puerta”.
Per a fer-ho, la promoció
d’aquest model de recollida podria articular-se mitjançant diferents
instruments:
· “Subvenciones
dirigidas a entidades locales para el despliegue de la recogida separada
estableciendo en los criterios de valoración de las solicitudes una puntuación
adicional para municipios con PaP.
· A
nivel de plantas de tratamiento, especialmente en el caso de la fracción
orgánica, se podrían establecer tarifas que discriminen en función del nivel de
impropios. Incluso se podrían definir reglamentos de entrada a planta en los
que se limite el porcentaje máximo admitido de impropios.
· Los
municipios de más de 5.000 habitantes deben elaborar planes de gestión de
residuos conforme a los planes definidos a nivel autonómico, de manera que las
comunidades autónomas podrían incorporar en su planificación la obligación de
implantar el PaP (o modelo «más eficiente» enumerado en la Ley
7/2022) en todos o en determinados municipios”.
Ens trobem davant l’estudi sobre
gestió de residus municipals més ampli mai fet a l’estat, el qual ha estat
realitzat per una institució especialitzada en l’avaluació de polítiques
públiques. El recolzament al model porta a porta és explícit i es basa en
l’obtenció de relacions causals entre l’ús d’aquest model i els resultats
obtinguts quant a recollida selectiva, mesurada en quantitat i qualitat.
Esperem que les administracions públiques en prenguin bona nota.
L’estudi complet està disponible a: https://www.airef.es/wp-content/uploads/2023/10/EVALUACI%C3%93N/Gestio%CC%81n-de-los-Residuos-Municipales_WEB.pdf
Un resum es pot trobar a: https://www.airef.es/wp-content/uploads/2023/10/EVALUACI%C3%93N/Presentacion-Estudio-Residuos.pdf