municipis

L'Associació de municipis catalans per a la recollida selectiva porta a porta manifesta el seu desacord amb l'article

Des de l'Associació de Municipis Catalans per la Recollida Selectiva Porta a Porta volem manifestar el nostre total desacord amb les afirmacions realitzades per l'Alcalde de Vilassar de Mar, Sr Joaquim Ferrer, en l'article publicat al diari digital noticiasdegipuzkoa.com el 23 de febrer de 2010 "El sistema de recollida 'porta a porta' converteix els ciutadans en esclaus de les escombraries". (http://www.noticiasdegipuzkoa.com/2010/02/23/sociedad/euskadi/el-sistema-de-recogida-puerta-a-puerta-convierte-a-los-ciudadanos-en-esclavos-de-la-basura)

La recollida selectiva porta a porta (PaP) busca fer corresponsable al ciutadà dels residus que genera, fent-lo partícip de la seva gestió. Aquest fet fa que la gent sigui conscient dels residus que genera i augmenta la seva sensibilitat, el que dóna lloc a una reducció en la generació de residus ia una major i millor separació en origen.

Els canvis d'hàbits que el model suscita comporten un clar benefici per a la societat i l'experiència demostra que, si es fa una bona campanya d'informació i de conscienciació, els canvis no són per a res traumàtics i en poques setmanes la ciutadania està totalment habituada.

El sistema PaP posa més fàcil les coses a les persones que volen reciclar i les posa més difícils als que no volen participar, a diferència dels sistemes basats en l'aportació voluntària en contenidors. Parlem des de l'experiència dels més de 90 municipis que actualment tenen implantat el model PaP a Catalunya, donant servei en conjunt més de 300.000 habitants.

És també totalment fals que la qualitat de vida surti perjudicada, de tenir bosses d'escombraries a la nit no dóna bona imatge. Per començar, són només unes hores les que hi ha les bosses al carrer, i l'impacte visual és molt menor que tenir permanentment bateries de 5 contenidors en nombrosos punts del municipi, amb els seus freqüents desbordaments i bosses a terra. La retirada dels contenidors del carrer permet guanyar espai públic, s'eviten conflictes socials amb la seva ubicació (tothom vol tenir els contenidors a prop per no haver de caminar massa, però ningú vol tenir-los davant de casa ja que dóna mala imatge i generen molt males olors) i s'eviten males olors a la via pública.

No és cert que el cost del sistema PaP sigui inassumible. És veritat que el cost de recollida és superior al de recollida amb contenidors, ja que es requereix més temps de recollida i mà d'obra, però en canvi amb el model PaP es recullen selectivament molts més materials i de major qualitat, amb la qual cosa el cost de tractament és menor i els ingressos per sistemes integrats de gestió i venda de materials són superiors. Per tant, el balanç global tendeix a ser similar, per resultats ambientals molt millors.

Volem destacar que, segons dades de l'Agència de Residus de Catalunya, a Vilassar de Mar l'any anterior a la implantació del PaP (2002) hi va haver un 5,69% de recollida selectiva bruta i l'any posterior a la implantació (2004) aquesta xifra va ser d'un 59,20%, un augment espectacular. El que va succeir els anys posteriors van ser problemes amb l'empresa de recollida que va donar lloc a conflictes, els quals es van aprofitar com a arma electoral. En aquest sentit és molt important tenir ben detallat el plec de contractació per poder evitar conflictes amb l'empresa de recollida i que la recollida selectiva no s'usi com a arma electoral, que hi hagi consens polític.

Per implantar el PaP s'han d'estudiar les característiques del municipi, és veritat que hi ha casos en que per les seves característiques pot no ser aconsellable aplicar-lo, o bé s'ha de combinar amb contenidors en determinades zones. Però no és cert que només serveixi per a municipis de 1.000-2.000 habitants. A Catalunya els municipis amb més població que tenen implantat el PaP són: Palau-solità i Plegamans (14.070 hab.), Canet de Mar (13.548 hab.) I Sant Sadurní d'Anoia (12.237 hab.), Encara que hi ha altres amb més població que estan en procés d'adopció del sistema. Hi ha ciutats del nord d'Itàlia, a partir de les quals es van basar les primeres experiències a Catalunya, que tenen una elevada població com ara Monza amb més de 100.000 habitants, Cinisello Balsamo amb més de 75.000 habitants, o altres fins i tot molt més grans també en altres països, amb la qual cosa demostra que el sistema PaP es pot aplicar en municipis de tot tipus de mida.

No compartim en absolut la idea que no queda altre remei que cremar part dels residus que generem. Creiem que s'ha de complir la jerarquia que estableix la legislació europea actual. Hem de sumar esforços en la prevenció de residus. Per exemple, sistemes de dipòsit, devolució i retorn d'envasos implantats amb èxit en diferents països d'Europa aconsegueixen una recuperació dels envasos superior al 90%. Amb la combinació de sistemes efectius de recollida selectiva eficients, on es incideixi en la separació en origen de qualitat, com és el sistema de recollida PaP, es redueix enormement la quantitat de residus a eliminar en abocador o incineradora i per tant, en molts casos , no cal recórrer a la incineració de residus.

És una llàstima que tenint al nostre abast fórmules per a gestionar de la manera més sostenible i eficient dels residus, encara es generin conflictes polítics sobre això, quan la salut de les persones i el medi ambient haurien de passar per sobre de qualsevol tipus d'interès.

Des de l'Associació de Municipis Catalans per la Recollida Selectiva Porta a Porta volem donar suport explícit a l'Ajuntament de Usurbil per haver implantat la recollida selectiva porta a porta i felicitar per la manera en què ho han fet, així com pels bons resultats que estan obtenint . Des de Catalunya volem animar i donar suport a tots els municipis bascos que decideixin implantar aquest sistema, seguint la bona experiència de Usurbil.

Josep Maria Tost
President de l'Associació de Municipis Catalans
per a la Recollida Selectiva Porta a Porta

 
 
     
ASSOCIACIÓ DE MUNICIPIS CATALANS PER A LA RECOLLIDA PORTA A PORTA